Se for deg at du er ansvarlig for det elektriske anlegget i din bedrift. Alt er gjort etter boken og all din kompetanse og erfaring gjør at du sover godt om natten.
Plutselig vekker telefonen deg midt i den gode søvnen; «vi har driftsstans – strømmen er gått».
Spenningskvalitet utenfor din kontroll
I de fleste bedrifter er dette kanskje ikke det verste som kan skje, men for større virksomheter som sykehus, flyplasser, datasentre og produksjonsbedrifter kan det ha store konsekvenser. Selv om alt er gjort etter boken og dere har full kontroll på det elektriske anlegget er det mange ulike variabler som kan påvirke kvaliteten.
– Hver måned blir vi kontaktet av kunder som ikke føler de har kontroll på spenningskvaliteten. Strømforsyningen skal være konstant, men når den stopper og UPS-backupen havarerer så forteller de oss at de har et forklaringsproblem, sier Terje Jørgensen i PQS.
Mange produksjonsbedrifter ligger gjerne i næringsparker som har flere ulike virksomheter. En ny nabo som kobler seg på den samme trafokretsen, en forlenget forsyningslinje eller en jordfeil hos en annen abonnent kan forringe spenningskvaliteten.
De siste årene har vi også sett en stor økning av kraftverk og vi har nå nesten 2000 kraftverk i Norge. Forstyrrelser fra småkraftverk som ikke er korrekt justert og beskyttet kan sende spenningstopper ut på nettet som igjen kan skade ømfintlig utstyr.
Viktigheten av god datatilgang
– Uten tilgang til riktige data og muligheter for god analyse så vil man aldri kunne finne ut hva som forårsaker problemet. Med nettanalysator fra Elspec kan man vite hva som har skjedd, hvorfor det har skjedd og ikke minst hindre gjentagelser, sier Jørgensen.
Derfor har Radiumhospitalet, NRK, Norkring og mange andre bedrifter som ser viktigheten av god kontroll på spenningskvaliteten og effektforbruket tatt i bruk nettanalysatorer fra Elspec levert av PQE.
– Med vårt system trenger du ikke følge opp – det følger seg selv opp og sender deg en alarm skulle det overstige de satte parameterne. Du kan også hente data når det er behov for det og her er vi en støttespiller for kundene, sier Jørgensen.
Bedre måleverktøy enn nettselskapene
Den digitale pioneren innen kringkasting, Radio og TV de siste tjue årene, Norkring, ser faktisk på nettanalysatorer som sitt viktigste verktøy for å sikre at de får den varen de har betalt for og ikke minst at leverandørene leverer det de plikter.
– Vi har flere ganger sett at kvaliteten på den varen vi betaler for ikke er i samsvar med leveringsforskriften. I møte med leverandørene er FOL-rapportene som kan genereres fra disse loggerne vårt mest sentrale dokument. I mange tilfeller har vi bedre måleverktøy enn det nettselskapene innehar, og med kontinuerlig logging går vi ikke glipp av noen hendelser, sier Arnfinn Breda i Norkring.
Breda er også strålende fornøyd med at de gjennom samarbeidet med PQE har spesialister på ballen kontinuerlig som gir profesjonell og rask oppfølging.
Spenningskvalitetsproblemer også i Norge
Ifølge han er det mange som tenker at spenningen ikke er et problem her hjemme og at det er noe man ikke trenger å ta hensyn til. Med kunder i alle typer bransjer ser PQS at det er en myte.
– Vi oppdager ofte feil på utstyr og klarer å forutse og hindre videreutvikling av problemet før det går gale. Derfor er vi stolte av at våre produkter og tjenester hjelper bedrifter med å sikre at ikke feil oppstår, forteller Jørgensen.
En som har opplevd nettopp det er Magnus Mølsæter i Tomaco. En maidag opplevde de en rekke problemer med strømforsyningen. Et problem som tidligere hadde tatt lang tid å få kontroll på ble fikset på kort tid.
– Tro det eller ei. Denne feilen ble raskt og enkelt korrigert. Takket være et suverent instrument og dyktige karer hos PQS, sier Mølsæter.
Uten nettanalysator og tett oppfølging hadde hverdagen vært en helt annen for konsulentselskapet.
– Livet er simpelthen for kort til langvarige feil og dårlig feilrettingskompetanse, avslutter Mølsæter.