El-kontroll enkelt i én app

Sammen med vår nabo i Alvøen har vi utviklet en egen app for el-kontroller. Oppgaven vi samarbeidet om var å øke effektivitet, redusere risiko i arbeidshverdagen og samtidig forbedre leveransen overfor våre kunder – og ikke minst våre egne ansatte.

Apphuset holder til i nabobygget vårt i, om vi så skal si det selv, sjarmerende Alvøen og har over 10 års erfaring innen softwareutvikling.

Tidkrevende vernerunder

Da vi fortalte naboene at våre inspektører brukte unødvendig tid på å gjennomføre vernerunder med penn, papir og digitalkamera tok de utfordringen med å hjelpe oss å digitalisere denne tungvinte prosessen.

Ikke bare var gjennomføringen av selve runden tidkrevende. Når inspeksjonen var ferdig, skulle alt av data og bilder overføres manuelt til ulike mapper og excelark. Mange måtte vente lenge på å få se sluttproduktet; vernerunderapporten.

Teknologi er viktig i PQS

Som en rendyrket og uavhengig elsikkerhetsvirksomhet er hverdagen vår preget av teknologi. Alle våre ansatte er spesialister på sitt felt og vi utvikler urs og avholder seminarer for å ikke bare opprettholde fagkompetansen til våre ansatte, men også for å drive frem bransjen her hjemme i Norge. Teknologi er derfor viktig for oss, og teknologi betyr ofte fremskritt. Derfor var det viktig å ta et steg inn i fremtiden med å utvikle denne appen.

Ved å analysere alle vernerundene og med stor hjelp fra kunder og samarbeidspartnere fant vi i PQS ut hva som ville være enklest for inspektørene å forholde seg til. En tidkrevende og lite intuitiv prosess ble til en artig og enkel måte å gjennomføre kontroller på gjennom appen. Hele arbeidsflyten ble digitalisert og tilbakemeldingene fra de første testene viste at vi hadde truffet med riktig teknologi.

Synkronisert til vår egen skytjeneste

Penn, papir og kamera er byttet ut med vår PQS el-kontroll iOS-app og et moderne webdashboard for innsikt og distribusjon. Alle data som blir samlet fra vernerundene blir synkronisert til vår egen skytjeneste hvor alle vernerunder og rapporter behandles. Siden inspektørene ofte befinner seg i bygninger uten dekning sørger offlinestøtte for en sikker og forutsigbar tilgang til nødvendig data til enhver tid.

Vi opplever at vår digitale plattform gir oss og våre kunder redusert risiko og gitt ledelse og ansatte bedre oversikt. Tjenesten videreutvikles og driftes kontinuerlig sammen med naboen.